Slow School

Utmana. Utforska. Bättre kontakt.

 Välkommen till Slow School! Välkommen till den lite långsammare skolan. Här är vi övertygade om att bra saker ofta tar tid att utveckla.

Några exempel på ämnen: Jobba smartare, digital balans, social hälsa, mindfulness, hälsa i naturen. Och väldigt mycket mindset. Oavsett ämne – i fokus står nästan alltid välmående och positiva vanor.

Vad behöver du?

Inget speciellt egentligen. Men det är klart, ett öppet sinne, en villighet att experimentera, ett intresse av att utforska och utmana dig själv. Det är ju bra saker att ha med sig.

 För här vill vi öva på rätt sätt. Och det börjar så enkelt som att du söker dig mot det som verkar intressant. Du gör alltså inte saker för att du känner att du borde. Du gör absolut inte saker för att du känner att du måste. Utan för att du vill. Den egna nyfikenheten styr, inte någon annat. Det är det ena.

Det andra. När saker kanske känns lite svåra, det tar emot, du vet inte var du ska börja. Börja då enkelt. Börja så enkelt att du inte kan säga nej.

Och när du gör något som inte riktigt fungerar – ha tålamod, korrigera, var snäll mot dig själv. Misstag och korrigeringar är en del av processen. Vi testar och experimenterar oss fram. Med lekfull attityd. Men om något helt enkelt inte funkar då? Testa något annat istället bara. Anpassa dig, var flexibel.

Det tredje. Ha kul! Fokusera i första hand på upplevelsen. Inte på prestationen. Med den inställningen öppnas fler möjligheter. Lekfullhet och nyfikenhet som guide.

Det fjärde. Att faktiskt göra och testa olika saker. Inte bara läsa om det, inte bara prata om det. Testa saker. Lär och anpassa dig längs vägen.

Ok, men vad har vi än så länge då?

Sakta Ner

”Att Sakta Ner i en snabb värld.”

Sakta Ner – guider, inspiration, utmaningar.

Några av målen: Frigöra tid. Mindre stress. Bättre kontakt.

Några av frågorna: Vad kan digitala pauser leda till? Vad kan regelbundna raster leda till? Kan jag få mer gjort om jag gör mindre?

Vad händer om jag verkligen anstränger mig för att lyssna bättre? Både på mig själv och på andra.

Mindfulness

Vi mår oftast som bäst när vi är här och nu. De bästa upplevelserna sker oftast när vi är fokuserade på det vi gör i ögonblicket. Och det är precis där

Ambitionen är att göra saker konkreta. vad är mindfulness? Vad är nyttan? Vad säger forskningen? Du får inspiration, du får verktyg, du får nycklar till intressanta upplevelser i stad och natur. Du får en karta som visar hur du kan komma igång. Och om du redan har viss erfarenhet, kanske kan du upptäcka något nytt?

Get Closer

GetCloser – En social upplevelse. Meningen är att skapa riktigt bra kontakt. Hur? Genom frågor och lekfullhet. Upplevs med fördel i någorlunda stort sällskap. Antagligen i någons hem. Men går definitivt att spela om ni bara är två. Kan även se nyttan i dejtsammanhang.

Värmestugan

Exempel på grupper:
Just nu mest en vision och ett experiment. I Värmestugan är taket högt, det är stort fokus på det positiva, det utvecklande. I värmestugan får du i lugn och ro lära om dig själv. Förhoppningsvis lära och inspireras av andra. I en tillåtande och utvecklande miljö.

Labbet

I Labbet hittar du olika utmaningar och experiment. Några exempel: Varför tacksamhet kan vara så mäktigt. Smart inlärning och göra saker på egen hand. Klagofri vecka eller månad. Hur ditt eget välmående kan påverkas av att hjälpa andra.

Storyn

Där bakom texten står jag, Oscar. Har fått smak på det här med entreprenörskap och vill med Slow School skapa något som jag hoppas och tror kan skapa mycket värde. Oavsett hur det må ta sig uttryck så är målet alltid att bidra till och uppmuntra positiva vanor, välmående. Såna saker. Vill du bidra? Har du någon idé? Vill du samarbeta? Bara att höra av sig isf.