Mindre upptagen

”Själen älskar långsamhet. Och det paradoxala är att en långsam och rofylld människa samtidigt också är effektiv. Ofta utgår man ifrån att rofylldhet är synonymt med lättja och oföretagsamhet. Men det stämmer inte, utan det är en chimär som skapats av vår effektivitetsdyrkande samtid.
En rofylld människa gör mindre men får mera gjort.” – Tommy Hellsten

Den här sidan handlar om upptagenhet.

Jag tänker ofta, med längtan i blicken, om att jag vill ha ett samhälle där fler tar sig tid, där fler stannar upp, där fler lyssnar på sig själv, där fler befinner sig i nuet, där fler prioriterar det sociala, där fler prioriterar sitt och andras välmående.

Och för mig råder det inga som helst tvivel om att det som kan kallas för upptagenhetsnormen är ett stort hinder. Som på olika sätt kan ställa till det rejält.

Jag vill vara tydlig med att jag här menar påtvingad upptagenhet, förväntad upptagenhet, att vara upptagen för att alla andra är det.

Del 1 handlar om varför det är en bra idé att göra sig mindre upptagen.

Del 2 fokuserar mer på det praktiska och söker svar på hur vi kan göra oss mindre upptagna.

Varför så upptagen?

Idealet om att vara eller verka ständigt upptagen. Glorifieringen av densamma. Prestation, prestation, prestation. Kör på, bit ihop – oavsett vad. Jag är helt säker på att vi blir fler och fler som inte köper det där längre.

Har själv känt mig utbränd två gånger, lindrigt ska sägas, i jämförelse med många andra som råkar betydligt värre ut. Det är alltid någon som pratar om hur nära de är väggen. Det är verkligen inte hållbart.

Och så har vi de sociala bitarna. Upptagenheten gör att många ser allt mindre av sina vänner. Ett stort bakslag då bra relationer och sociala nätverk betyder väldigt mycket för vår hälsa .

Och så det här när självdefinitionen utgår nästan helt från den egna sysselsättningen, och den upplevda statusen av denna sysselsättning. Istället för att kompletteras med intressen, värderingar, drömmar. Jag vet inte hur det är med er eller om ni känner igen er – men jag längtar efter en tillvaro där många fler ser på sig själv och andra på ett helt annat sätt.

Det är naturligtvis inte fel att älska sitt jobb eller att arbeta mycket. Det handlar inte om det. Men om vi uteslutande mäter vårt eget värde utifrån prestationer kopplade till arbete. Då känner i alla fall jag – var det allt?


En studie undersökte (Burnett, North Dakota State University) hur “alltid-vara-upptagen” -livsstilen kan påverka relationer. I detta fallet kvinnors relationer. I en amerikansk kontext, ska sägas.

Ett av resultaten? Många kände skam över att ta så kallad egentid. Att bara vara ledig och fokusera på att ta hand om sig själv framkallade ofta skuldkänslor. De kände att de borde göra något annat. Eller att de inte gjorde tillräckligt mycket.

Ett tryck och en förväntan på att vara upptagen var vanligt, eller säga och göra sken av att vara det. För om du säger att du inte är det, kommer du sannolikt få frågor om varför. Du kommer kanske möta förvånade blickar. Kanske känna att du blir ställd mot väggen.

Finns ju så uppenbara baksidor med allt det här.

Med ingen eller lite tid att undvara, finns det en tydlig risk att du missar att uppskatta det positiva i livet. Åtminstone inte så ofta som du borde.

Några exempel på saker som jag hört eller läst, eller i vissa fall fantiserat ihop.

-Jag arbetar mellan 7-23 varje dag.

-Vill du spela tennis nån timme snart? – Vetifan, har så jäkla dåligt med tid.

Tänker: Men du sitter ju med mobilen flera timmar om dagen, det har du tydligen tid med.

-Ta några öl? Hmmm, jag ska kolla. Jag kanske har en lucka om två månader, funkar det?

-Jag har jobbat 70 timmar i veckan det senaste halvåret.

-Har knappt tid att äta lunch.

-Jag har bara sovit fyra timmar.

-Ähh, det är bara att köra på.

-Jag kan inte tänka klart.

-Stressad. Sjukt mycket att göra. Jag har inte tid. Hej.

Vanliga tecken på en för upptagen tillvaro:

Ja, i de fall du inte skulle veta eller reflektera över det själv.

Men typ så här:

Du känner att du knappt har tid att tänka, ännu mindre tid för att tänka efter.

Du känner motstånd mot saker i din kalender. Ibland eller allt oftare starkt motstånd.

Du saknar energi för saker som du normalt sett gillar.

Du känner att det finns ett antal saker på schemat som du gärna betalat för att slippa göra.

Hur mycket kaffe eller energidryck du än dricker så hjälper det inte mot tröttheten.

Din inkorg är bortom all kontroll, och du kan inte riktigt se hur du ska kunna återfå den.

Stressen gör sig påmind rent fysiskt: Huvudvärk, magont, ryggont. Sömnen blir lidande och du kan inte längre fokusera eller fungera som normalt.

Du kanske inte ens längre uppskattar vad du faktiskt uppnår, eller så unnar du dig knappt någon tid för att göra det. Vad är poängen med att jobba så mycket, om vi inte ger oss chansen att reflektera och dunka oss själva i ryggen lite?

För-upptagen kan också vara en känsla som mer eller mindre gör sig påmind hela tiden. Var uppmärksam, lär dig att observera känslan, låt den inte diktera din tillvaro, låt den inte diktera hur du interagerar med andra.

Du blir irriterad och sur över småsaker.

Du kanske känner att ditt tålamod lätt brister när du umgås med nära och kära.

En intressant möjlighet uppenbarar sig men istället för att känna pepp så känner du lite eller ingen glädje – bara stress och oro.

Men…det är ju också viktigt att diskutera en annan fråga. Upptagen med vad?

För det finns naturligtvis olika nyanser av upptagenhet. All busyness are not created equally.

Den värsta sorten? Att vara reaktivt upptagen. När syfte och intentioner försvunnit in i  dimman. När du inte längre kan se och förstå varför du gör vissa saker. Du bara gör saker för att de är på din att-göra-lista.

Varningsklocka? Om du efter en fullpackad dag känner att du åstadkommit väldigt lite av värde. Om detta mönster upprepas, kanske till och med är normalt, då är det hög tid att göra något åt saken. Likaså när du känner att du inte hittar tid för att umgås med dina vänner.

Eller ännu värre, inte har tid eller orkar umgås med din familj.

”Numerous studies have shown that busyness isn’t actually good business, and here’s the big reason why: It makes us less productive.”

”Few facts about modern life seem more indisputable than how busy everyone seems to be. Across the industrialised world, large numbers of survey respondents tell researchers they’re overburdened with work, at the expense of time with family and friends. And it’s possible that the most overwhelmed people weren’t even asked how they felt: according to one ingenious 2014 study, one major reason people decline to take part in surveys is… that they feel too busy.”

http://www.bbc.com/future/story/20160909-why-you-feel-busy-all-the-time-when-youre-actually-not

 

”Being busy has somehow become a badge of honor. The prevailing notion is that if you aren’t super busy, you aren’t important or hard working. The truth is, busyness makes you less productive.”

https://www.forbes.com/sites/travisbradberry/2016/03/29/how-being-busy-makes-you-unproductive/#65d2fa147ae1

Behöver ju inte vara jobbet där upptagenheten skaver. Mycket bra poäng här:

”För henne är det snarare allt det andra som gör livet maxat och det är något hon motsätter sig. Det är träningen, hemmets projekt, barnens intressen, de förväntade egna intressena, resorna, upplevelserna osv osv. Och där har hon verkligen en poäng. Det största problemet i vårt land i vår tid är att allt är så maxat.”

http://www.trettiosjugrader.se/blogg/vad-som-maxar-livet/

Mindre upptagen, hur?

Mycket handlar om att vara ärlig mot sig själv och mot andra. Om att lyssna på sig själv och om att våga röra sig mer i den riktningen.

Förhoppningsvis hittar du saker att ta med dig och experimentera med. Och i bästa fall kanske du bygger nya, mer hälsosamma vanor!

Tips, idéer? Let me know!

Acceptera ”nederlag”

”Det finns inga lösningar, bara kompromisser”. Så sade ekonomen Thomas Sowell. Alltså, när du väljer att spendera tid på en sak, då kan du ju inte samtidigt spendera den på något annat. Den så kallade alternativkostnaden.

Vi har ju som vi alla vet begränsat med tid. Alltså ingen större mening med att känna skuldkänslor eller ännu värre, känna sig misslyckad, för att allting som skulle hinnas med inte hanns med.

Istället kan det ju vara lite mer intressant att fråga sig: Vilka grejer ska jag inte göra? Strunta i? Skjuta upp med gott samvete? Måste jag verkligen dammsuga nu? De där e-mailen kan väl vänta?

Utgångsläget här blir att någonting måste bort, sen handlar det om att identifiera vad.

 

Respektera din rytm

Om du vill att en maskin eller dator ska producera mer, ja då är det bara att köra den i fler timmar. Och att fortsätta köra den i fler timmar.

Det är kanske frestande att anta att människor fungerar likadant. Nu är det ju inte riktigt så det fungerar.

Vi är ”creatures of rhytm”. Vi rör oss och fungerar enligt en viss rytm.

Respektera denna rytm. Vi är som sagt inte maskiner som kan producera oavbrutet. .

Intentioner och syfte – upptagen med vad? Upptagen med rätt saker?

Reflektera: Hur mycket energi spiller jag ut på måfå, på det irrelevanta, på det som inte betyder så mycket?

Reflektera igen: Gör jag tillräckligt ofta saker och ting med intentioner och syfte? Om inte, vad kan jag förändra för att det oftare ska vara så?

 

Några förslag.

Planera dina aktiviteter innan dagen börjar, eller innan veckan börjar. Se till så att det finns rikligt eller tillräckligt mycket utrymme för dina viktigaste mål. Och tänk inte bara i jobbtermer. Inkludera även hälsa, relationer osv.

Medvetenhet om vad du gör i ögonblicket.

Att då och då kolla med sig själv om det du gör just nu matchar dina intentioner och syften. Eller om du glidit iväg mot något mer oväsentligt. Om det senare är fallet: återgå till det väsentliga, eller ta rast och samla ny energi.

Har du lite mindfulness och/eller yoga med dig så har du väldigt bra verktyg för att hantera det här. Jag känner åtminstone själv en mycket större medvetenhet och fokus numera, efter att ha praktiserat båda någorlunda regelbundet i ungefär 1,5 år. Om du själv har erfarenhet, förstår du kanske vad jag menar. Om du inte har det – då har jag förhoppningsvis gett dig ett argument till varför du ska get det en chans.

 

Undvik ”för-upptagen-fällan”.

Koppla bort dig själv från jobbet, både i tanke och handling.

Det här är såklart mycket en fråga om kultur och miljö på arbetsplatsen. Eller en fråga om vilket arbete du har. Är du arbetsgivare? Är du i position att påverka din arbetsmiljö? Då kan det här vara något inspireras av:

Ha en trevlig helg, ha en trevlig kväll, njut av ledigheten, ta hand om dig själv, vill uppmana till att inte tänka på jobb, tänk inte på eller svara på e-mail, vi tar upp tråden på måndag eller i morgon!

 

Saker att experimentera med:

Börja med att koppla bort helt från jobbet en kväll i veckan?

Nästa steg, eller experiment: Hela helgen? Alla kvällar under en hel vecka?

Testa att sätta gränser – ”Efter 18 blir det inget jobbrelaterat ikväll”.

Du kanske kan få fler att följa efter?

Säga nej.

Den här är viktig. Och kan samtidigt vara svår, åtminstone inledningsvis. Men att bli bättre på att säga nej kan ha stor effekt.

Det handlar om att skapa utrymme för sakerna som du helst vill och behöver göra, och för personerna som du helst vill och behöver träffa mer.

Berätta om förändringen du tänker göra.

Till exempel: “ -Jag vet att det här projektet måste slutföras, och jag fortsätter med det på måndag morgon, men jag behöver ta det lugnt i helgen.

Kanske kan förhållandevis små saker likt dessa leda till förändring och få fler att hänga på.

Ärlighet.

-Jag tar det lugnt.

-Gör inte så mycket just nu.

-Går bara runt på stan idag.

-Jag borde egentligen göra det som är planerat, men vill du ta en kaffe?.

Jag försöker sänka hastigheten just nu. Men jag är helt ok med det.

Jag fick nog med att alltid känna mig trött och utmattad hela tiden – så jag försöker att göra saker lite annorlunda nu.

Jag jobbar på att hitta en hastighet som passar mig bättre.”

”Jag anstränger mig ganska hårt med att inte ha för många bollar i luften samtidigt.”

Tyvärr kan vi inte komma den här gången. Det har blivit alldeles för mycket aktiviteter den senaste tiden, vi testar en lite lugnare takt just nu”.

Jag vill ju tro att det här kan skapa ringar på vattnet, vad tror du?

Rensa.

Att göra sig av med saker som inte längre gör någon större nytta, som mest bara är i vägen. Och på så sätt skapa utrymme, både fysiskt och emotionellt. Så kan resan mot mindre upptagenhet också se ut.

The Life-Changing Magic of Tidying Up : The Japanese Art of Decluttering and Organizing

https://konmari.com/