moody river

You have power over your mind — not outside events. Realize this, and you will find strength. – Marcus Aurelius

 

Tankar om tankesätt. Saker som det kommer fokuseras på:

Att ha tålamod, inte ge upp, vara konsekvent, bygga disciplin, fokusera på processen, att regelbundet utsätta sig för saker som är utanför bekvämlighetszonen, att lära sig att ta misstag med en klackspark och som ett lärande.

Det finns hur mycket som helst att gräva ner sig i. Kapitlet kommer utvecklas över tid, men vi börjar så här:

Grit.

Growth Mindset.

Bygga vanor.

Utanför det bekväma.

Fyra väldigt viktiga ingredienser, som på olika sätt hänger samman.

Grit

“Our potential is one thing. What we do with it is quite another.”
― Angela Duckworth

Varför lyckas vissa med att uppnå sina mål, medan andra misslyckas? Förklaringen tycks i regel landa i ett ganska ensidigt fokus på saker som talang, intelligens, kreativitet. Sådant som vi kanske tror är medfött, eller inte kan göra så mycket åt.

Men talang och intelligens spelar inte i närheten av så stor roll som många av oss kanske tror. Det finns studier som visar att intelligens ligger bakom ca 30% av en framgång.

Så vad är det då som har så stor betydelse? Grit, eller som vi kommer kalla det från och med nu: Mental tuffhet.

Forskningen har, utifrån min horisont, kommit ganska långt med att kartlägga att mental tuffhet (uthållighet, disciplin, hängivenhet, passion, att vara konsekvent)spelar större roll än någonting annat när det handlar om att uppnå olika saker.

Det här är ju väldigt bra nyheter. För det här med mental tuffhet och utvecklingen av densamma är ju något som vi i mångt och mycket kan påverka och kontrollera själv.

Hängivenhet och uthållighet kan bli dina definierande drag. Du kan bli mer konsekvent. Du kan helt enkelt bli grym på att utveckla mental tuffhet.

Så vad gör någon mentalt tuff? I mångt och mycket – att vara konsekvent.

För att konkretisera lite, några förslag:

1. Definiera mental tuffhet utifrån olika mål.

Det kan exempelvis vara…

En månad utan att missa en enda träning. Meditera varje morgon i en vecka. Lär dig något nytt, en timme om dagen i en månad. En extra repetition under alla övningar i gymmet idag. Ta kontakt med intressanta personer, en gång i veckan under ett halvår. Gör något kreativt, i minst en halvtimme om dagen, under en hel vecka.

Oavsett vad det är, var tydlig med vad du är ute efter. Mental tuffhet måste kopplas till konkreta handlingar.

2. Bygg mental tuffhet genom fysiska vinster.

Hur många träningspass har du missat på grund av att ditt huvud, inte din kropp, sa åt dig att du var trött? Hur många gånger har du skippat den 10:e repetitionen, och istället nöjt dig med nio?

Det är nästan alltid psyket som ger upp, inte kroppen. Mental tuffhet är som en muskel. Den behöver tränas för att kunna utvecklas och växa.

Bestäm dig: Gör den tionde repetitionen. Skapa eller lär dig något när det lättaste är att bara konsumera. Ställ den där lite obekväma frågan när det lättaste är att bara tyst acceptera.

Bevisa för dig själv, på massor av olika sätt, att du har vad som krävs för att kämpa med dig själv och din resa mot mental tuffhet.

Handlingar är det centrala.

3. Mental tuffhet handlar om dina vanor, inte din motivation.

Motivation är flyktigt. Viljekraft kommer och går.

Mental tuffhet handlar inte om plötsliga injektioner av mod eller inspiration. Det handlar om att vara konsekvent. Om de dagliga vanorna som gör att du håller dig till ett schema.

Om att överkomma utmaningar och distraktioner. Om och om igen. Mentalt tuffa människor behöver inte vara mer modiga, talangfulla eller mer intelligenta. Bara mer konsekventa.

Du kan börja med att fokusera på små beteenden. Utveckla en rutin som får dig att komma igång, oavsett hur motiverad du känner dig. Håll dig till schemat och fokusera inte på ett visst slutresultat.

Fokusera istället på processen. När du halkar eller slarvar, hitta tillbaka så snabbt som möjligt.

För mer info:

https://angeladuckworth.com/

Growth Mindset

“Why waste time proving over and over how great you are, when you could be getting better? Why hide deficiencies instead of overcoming them? Why look for friends or partners who will just shore up your self-esteem instead of ones who will also challenge you to grow? And why seek out the tried and true, instead of experiences that will stretch you? ” ― Carol S. Dweck

 

Nu ska vi prata Growth Mindset. Ett fantastiskt verktyg att utveckla om vi pratar relation till sig själv, till andra och i relationen till lärande i stort.

Med Growth Mindset i vår hand bygger vi nyfikenhet, motståndskraft och en lust att experimentera. Vad kan jag lära mig av det här? Vad kan jag göra annorlunda? Vad göra för att förbättra mig själv? För att förbättra andra? Detta är frågor som guidar dig i ett Growth Mindset.

Under resans gång, så kommer du sannolikt upptäcka att förmågan att utveckla färdigheter, talang och till och med intelligens alla är formbara ting.

Det blir lättare att betrakta misstag som vi oftast borde – som tillfällen att lära. Som en naturlig del av processen. Några saker att tänka och träna på: Undvik inte misstag. Fly inte från misstag. Peppa dig själv på att vara nyfiken på vad som gick fel eller kan göras bättre.

Självklart för en del kanske. Jättebra om det är så. Men vi lever i en kultur där ett fixed mindset tillåts dominera alldeles för mycket.

I ett fixed mindset går du omkring med en idé om att den hand du har fått, den har du fått. Finns inget att göra åt det. Spela din hand så bra du kan. Du har så mycket intelligens, en viss talang, en viss personlighet. Ett fixed mindset kan lätt skapa mycket oro för om du räcker till. Det kan lätt bli många tankar och destruktiva känslor om att bevisa saker för sig själv och andra.

I ett fixed mindset blir det lätt att döma. ”Jag är en förlorare”, ”Jag är bättre än honom”, ”Jag kommer aldrig lyckas”. Jakt på perfektion blir lätt det normala. Saker och ting delas in i vinnare och förlorare.

I ett growth mindset är misstag en del av processen.

Vi har mer eller mindre av båda, med träning och erfarenhet förändras balansen mellan de två.

Här vill vi såklart bygga upp och odla ett Growth Mindset.

För som sagt, ett Growth Mindset ett jättebra verktyg att ha med sig. Och kanske luta sig mot de gånger saker och ting inte går enligt förhoppningar. För det kommer självklart att hända.

För som jag ser det så är vi i ganska stort behov av fler miljöer och sammanhang där Growth Mindset står i centrum. 

Hoppas du tar dig tid att titta på videon med Carol Dweck nedan(det stora namnet inom området).

Länk till hemsida: https://mindsetonline.com/

Bygga vanor

“Becoming the type of person you want to become — someone who lives by a stronger standard, someone who believes in themselves, someone who can be counted on by the people that matter to them — is about the daily process you follow and not the ultimate product you achieve.”
― James Clear

Du vill bygga en ny vana, du känner att den kanske kan leda till någonting bra. Men du känner också visst motstånd, kanske att du fokuserar för mycket på slutresultatet. Kanske att du sätter ribban för högt. Därför kanske det också bli svårt att komma igång.

Istället för att fastna i det där – börja enkelt. Börja med små steg. Gör det så enkelt att du inte kan säga nej.

Var konsekvent, ha tålamod. Hur enkelt? Vill du utforska Mindfulness? Fokusera på din andning 5 minuter om dagen i en vecka. Yoga? Ett pass i veckan i en månad.

För upptagen? Säg nej till något minst en gång i veckan. Vill du stressa mindre på morgonen? Gå upp 15 minuter tidigare varje morgon i en vecka. Vill du att ditt nätverk ska växa? Kontakta minst en ny person i veckan. Lära dig något nytt som kanske skrämmer lite? Lär dig något en kvart om dagen i en månad.

Och så vidare.

Låt säga att du vill utveckla en ny vana. Fråga dig själv – hur kan jag göra det så enkelt för mig själv att jag inte kan säga nej?

Nästa fråga: Hur kan vi lättare bygga positiva vanor som varar?

För att återkoppla – Growth Mindset och Grit är naturligtvis jätteviktigt här.

Men låt oss även ta upp en annan grej. Att koppla dina vanor och beteenden till din identitet. Ofta försöker vi uppnå resultat och prestationer utan att först förstå vilka vi måste vara. Och hur vi måste vara.

1. Bestäm vilken typ av person du måste vara.

2. Bevisa vem du är med små vinster.

Låt oss säga att jag vill gå ner i vikt.

Identitet jag vill förknippa mig med: En person som rör på sig varje dag. Liten seger: Promenad 10 minuter innan frukost, 10 minuter i samband med lunch. Imorgon 15 minuter. Nästa dag 20 minuter. Och sedan bygga på efterhand.

När du vill lära dig nya saker som kanske kommer kräva en hel del.

Identitet: Bli en person som är nyfiken och aldrig vill sluta lära sig.

Eget exempel, för några år sedan ville jag lära mig att webbutveckla för att kunna bygga egna projekt, produkter osv. En resa som jag för övrigt fortfarande är ute på. Ett problem, framförallt i början – jag tänkte för mycket på slutresultatet. Allt som skulle krävas, allt jag var tvungen att lära mig. Vad jag såg framför mig var ett berg som där och då kändes helt omöjligt att besegra. Tänkte sedan om. Små steg, delmål. En halv sida här, en timme där. Den till synes lilla förändringen i inställning förändrade allt.

Vill du ge tillbaka mer till samhället?

Identitet: Bli en person som konsekvent hjälper andra.

Liten vinst: Stötta någons projekt idag. För samman två personer imorgon. Ställ upp som volontär en timme i helgen.

 

Inspiration:

James Clear

Utanför det bekväma - det är där du händer.

”As you move outside of your comfort zone, what was once the unknown and frightening becomes your new normal.” – Robin S. Sharma

En ack så viktig grej, att kontinuerligt utsätta sig för situationer som är utanför den så kallade bekvämlighetszonen.

Att testa nytt, att våga, att göra saker trots att vi är nervösa eller rädda. Du vet, att känna de där fjärilarna i magen, att kanske vilja fly från en situation, men ändå genomföra. Den känslan är fantastisk.  Av erfarenhet har i alla fall jag lärt mig: Innan är det alltid värst, under brukar det lugna ner sig, efteråt känns det riktigt gött. Sen väntar reflektion, sen funderas det på vad som kan göras annorlunda eller bättre till nästa gång.

Ibland kan scenariot se helt annorlunda ut, du ställer dig upp, du orkar inte vara tyst längre, du säger vad du tycker, det kanske får sociala konsekvenser, eller så får det inte det. Även här handlar det om att våga.

Hursomhelst, poängen är – utanför bekvämlighetszonen, där behöver vi befinna oss, åtminstone hyfsat regelbundet. Då blir verktygslådan större, ja din
värld blir större, det tycker jag nog vi kan slå fast.

Ok, så hur kan vi då förhålla oss till det här, vad gäller planer, strategi och sånt.

Tänker lite så här:

Skriv ner saker som du verkligen vill göra, längtar efter, vill lära dig.
Vilka av dessa saker är du rädd för att göra på grund av potentiella misslyckanden och besvikelser?

Men fastna inte för mycket i det – gå till botten och lista alla anledningar till varför du borde göra det.

Att förstå varför du vill göra något och vad det kan ge dig kan vara väldigt bra för din motivation.

Inställning är viktigt. Och att påminna sig själv om den inställningen.

Undvik att för mycket välja den säkra, kända vägen.
Utmaning och aktivitet framför bekvämlighet och passivitet.
I det lilla och det stora. I det sociala. I det yrkesmässiga. I lärandet. I träningen. Och så vidare.

Gör den tionde repetitionen, nöj dig inte med nio. Skapa, nöj dig inte med att bara konsumera. Ställ den där extra frågan när det lättaste vore att bara hålla tyst. Och så vidare. Bevisa för dig själv – på massor av olika sätt – att du är tillräckligt modig för att kliva in i ringen och kämpa med dig själv.

Små, frekventa steg är kanske till och med att föredra.
Tryck ut väggarna, snarare än att slå sönder dem.

Reflektera regelbundet över dina framsteg.

Utsätt dig inte för den sakens skull för fara. Något att tänka på bara.

 

Intressanta källor:

If You’re Not Outside Your Comfort Zone, You Won’t Learn Anything(Harvard Business Review)

How to Destroy Your Comfort Zone and Improve Your Life: A Science-Backed Guide

Ok, that’s it. Hoppas det här har varit värdefullt!