Social Media Mindfulness

The reason we struggle with insecurity is because we compare our behind-the-scenes with everyone else’s highlight reel.” ~Steve Furtick

När du kommer på dig själv med att jämföra och värdera dig själv utifrån vad du ser i dina flöden, försök att tänka på citatet ovan. Försök tänka på att vi ofta inte alls vet vad som egentligen pågår bakom kulisserna. När vi jämför oss själva med vad någon väljer att dela, då gör vi oss onödigt sårbara. Negativa tankar kan lätt kicka igång. Att vi inte duger. Att vi inte räcker till.  Vi fattas det. Vi måste ha det. Och så vidare. Detta vill vi naturligtvis undvika. I så stor utsträckning det bara är möjligt.

Tydliga intentioner.

När du är i dina flöden. Stanna upp ibland, tänk efter, ta ett djupt andetag och påminn dig själv om att syftet är att ha en positiv, lärorik upplevelse.  Om vi nu antar att det trots allt oftast är syftet. Försök stanna upp då och då och ställ följande fråga till dig själv:

Det jag gör just nu, är det i linje med de intentioner jag satte innan jag började?

När du postar inlägg: Försök att inte fästa dig vid resultatet. Mät för allt på jorden inte ditt eget värde utifrån antal likes eller liknande.  Fokusera på det som du kan kontrollera. Påstår inte att det är enkelt, men försök att se det som en trappa där vi tar steg för steg. Och långsamt bygger upp den motståndskraft som ofta krävs för att få ut så mycket värde som möjligt av sociala medier.

Lite om hur jag själv resonerar.

Fokus ligger alltid på att försöka posta/dela sådant som kan skapa värde för andra.

Försöker alltid posta med övertygelse, om värdet jag försöker skapa. Oavsett resultat. Så tänker i alla fall jag kring det hela.

 

Fördjupning.

“For example, research shows that the more we look at others’ carefully curated social media status, the worse we tend to feel. But, the opposite is also true: if we look back at our own updates, we often see the positive aspects of our life presented and tend to feel better”

Before You Scroll, Try This Mindful Social Media Practice

Bill Clinton GIF - Find & Share on GIPHY

JOMO – Joy of missing out

Fear Of Missing Out. Ett tillstånd som präglas av rädsla och oro för att missa saker, att inte ha koll. En oro över att känna sig utanför.

JOMO är någonting helt annat. Joy of missing out. En glädje, en lättnad över att missa saker. Eller snarare slippa saker. Du säger nej till vissa saker, samtidigt som du säger jag till andra saker.

Du säger inte bara nej till mötet eller AWn, du känner en lättnad över att göra någonting mer produktivt eller något som är bättre för ditt välmående. Du lämnar inte bara telefonen hemma en lördag, du känner också en frihet över att göra det.

Frihet över vad du kan göra istället. Du säger nej till ett socialt sammanhang som du på förhand vet skapar mer negativ än positiv energi.  Istället tackar du ja till några timmars planlöst vandrande i naturen. För att ta några exempel.

Med JOMO frigörs tankeutrymme. Så vi lättare kan ställa oss vissa frågor. 

Till exempel: “Gör jag det här för att jag verkligen vill, eller för att jag tror att det förväntas av mig?”, “Vad får mig att må bra och vad kan jag skruva på för att göra mer av det?”. Och så vidare.

Experimentera: Identifiera saker att tacka nej till, saker att ta en paus ifrån. Istället kanske du tackar du ja saker som är bra för ditt välmående. Istället frigör du tid som du kan använda på ett bättre sätt. Du kanske övar på och blir mer bekväm med att göra saker själv. Kanske söker du dig till nya sociala sammanhang som är mer i linje med dina värderingar.

Bra artikel i ämnet: https://greatist.com/grow/benefits-of-missing-out

Bok:

Christina Crook – The Joy of Missing Out: Finding Balance in a Wired World
“On a mission to show people overwhelmed by our digitally-saturated culture how to get a breath of fresh air and live with a sense of intentionality and joy.”

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+