Rast med gott samvete

Raster – varför så viktiga?

Att ta regelbundna pauser är faktiskt att betrakta som ett måste. Ja, i alla fall om du är ute efter att vara så produktiv som möjligt. Det är helt enkelt så våra hjärnor fungerar. Plus att de, rasterna alltså, kan vara väldigt bra för hälsa och välmående. Framförallt om du gör något vettigt av dem.

Studie efter studie, expert efter expert.

Alla tycks vara överens: Att ta regelbundna, korta pauser  är inte bara bra för hälsan – det höjer även prestation och produktivitet.

Vi har inte förutsättningarna som krävs för att sitta still i 8-timmars-intervaller, om nu någon trodde det.

Pauser är ett utomordentligt bra sätt vad gäller påfyllning av energi.

Koncentrationsförmågan är som en muskel. Den behöver vila för att fungera fullt ut och klarar inte för mycket belastning.

Komma ihåg att ta dem.

Det kan vara svårt att komma ihåg att ta rast. Eller kanske att våga, vara bekväm med att ta dem?

Det kanske låter konstigt, att komma ihåg att ta regelbundna pauser under arbetsdagen kan kräva viss disciplin och kanske till och med en del planering.

Hur ofta tar du paus under en arbetsdag? Vad betyder de?  Hur är attityden gentemot raster på din arbetsplats? 

Hur tar vi rast på bäst på sätt?

Fysisk aktivitet.

Det finns många fördelar med pauser som inkluderar någon form av fysisk aktivitet. Det känner du säkert till, men det tål absolut att upprepas:

Fysisk aktivitet kan exempelvis motverka stress, ryggproblem, och rent allmänt hjälpa till med att hålla borta diverse allvarliga hälsotillstånd.

Icke att förglömma, det hjälper blodcirkulationen, vilket ökar det totala syreflödet. Hjärnan kommer tacka dig och prestera bättre.

Vilken typ av fysisk aktivitet? Något som är enkelt, kul. Det räcker långt. Upp och gå, stretcha. Det enkla räcker långt. Själv är jag rätt såld på Yogapauser. Gärna utomhus när vädret eller årstiderna tillåter.

 

Musik.

Musikbreak. Att lyssna på/spela musik är ett av de bästa sätten att stimulera kreativitet. Mindre känt är kanske att musik även kan höja din produktivitet. Och dansa gärna, så får du med den fysiska biten också.

Topp 5 mest avslappnande låtar

Vistas utomhus

Människan är inte designad för att sitta på kontor hela dagen, så det kommer inte som en överraskning att studier visat att så lite som fem minuter utomhus kan förbättra ditt humör. Koncentrationsförmågan ökar, immunförsvaret stärks. Ut med dig!

Kreativa aktiviteter

Avslappnande, bra för problemlösning och din innovativa kraft.

Några exempel/förslag:

Skriv.  Journal, anteckningsbok, poesi, manus. Vadsomhelst egentligen. Skrivande kan alltid ge dig en kreativ boost.

Rita eller måla.  Närmast att betrakta som terapi och  väldigt bra avkoppling från arbetet. Att sätta upp en “community canvas” i fika/rastrummet och uppmuntra alla att bidra kan förstås även höja sammanhållningen på hela arbetsplatsen.

Lös problem.  Att ställa fram utmaningar och brainteasers i rastrummet kan framkalla nya idéer, problemlösningar och innovationer.

Meditation/Mindfulness.

Förutom avslappning, stressminskning och lägre blodtryck kan meditation även leda till att höja din produktivitet. Kanske välja ut ett rum eller utrymme tillägnat meditation/mindfulness/tystnad?

Fler förslag?

 

Några utmaningar:

Om du känner att du behöver ta fler raster: testa att ta tre stycken, varje dag i en vecka. Och gör något vettigt med dem. Följ gärna intervallmönstret. Till exempel: Fokuserat arbete i 55-90 minuter, rast 10-20 minuter. Kanske göra det tillsammans med vän/kollega?

Kanske kvaliteten som det kan jobbas lite mer på? Utmaningen här blir väl i så fall att experimentera och variera vad gäller vad du gör på dina raster. Ok, det var det hela!

Powernaps To The People

Att nappa är inte att slappa

Powernaps är väldigt bra för dig. Och då tänker jag i första hand utifrån det vetenskapliga perspektivet.
Kanske att fördelarna med powernaps inte är tillräckligt kända. För mig var det länge så. Vissa eftermiddagar kunde kroppen skrika efter en liten tupplur. Men det fanns en osäkerhet kring det hela. En rädsla för att stämplas som lat. Numera försöker jag ta en powernap när jag känner att det verkligen behövs. Eftermiddagen känns mest naturligt, behovet är också normalt som störst då.

Den ultimata längden om vi pratar sömnkvalitet tycks vara ungefär en halvtimme. För egen del brukar det bli ca 20 minuter.

Fördelar?

Viljekraft, koncentration, energi och fokus.
Allt laddas upp och du upplever sannolikt en ganska fin produktivitets-boost. Och så har vi ju en del rätt fina hälsovinster på det.

Företag som Google, Nike och Zappos uppmuntrar
samtliga sina anställda att ta powernaps när behovet faller på. Einstein, JFK, Da Vinci, Edison,
Churchill. Ja, precis, de var samtliga anhängare av powernaps.

”The secret to becoming more productive is not managing your time but your energy.”

5 Reasons Why You Should Take a Nap Every Day

 

Utmaningen:

En vecka – en powernap per dag.
Eller så tar du bara en powernap när du verkligen känner att du skulle behöva en.

Variera gärna längd, men mellan 15-30 minuter är en rimlig utgångspunkt.

Inspiration/Källor/Fördjupning

 

Mer om raster: 21 förslag att göra på rasten.

”Those who will win the future are those who can find quiet in a noisy world,”

Huffington vill att du tar rast.

5 Science-Backed Ways Taking a Break Boosts Our Productivity

http://www.huffingtonpost.com/kate-bartolotta/5-science-backed-ways-taking-a-break-boosts-our-productivity_b_8548292.html

The Science of Taking Breaks at Work: How to Be More Productive By Changing the Way You Think About Downtime

 

Egen approach. Kanske kan det inspirera.

Yogabreaks. Oftast inomhus, ibland ute, 10-20 minuter.

Ute och går. Ofta i kombination med mindfulnessliknande övningar.

Mindfulness. Antingen renodlad meditation, eller fokus på nåt ljud, objekt eller liknande.

Musik. ”Music is the answer”.

Läser gärna några sidor i nån bok.

En och annan powernap.

 

Är jag hundra procent konsekvent? Näää…men de dagar jag verkligen får till det är alltid de mest produktiva. Med det sagt, är jag, eller du, inne i ett flow så vill i alla fall inte jag avbryta det.

Det ska dock inte kännas som ett måste, raster ska vara något att se fram emot. Vilket det lätt blir när du kommer in i det. Och för egen del blir det så mycket lättare att fokusera på uppgiften när jag vet att det bara är, säg, en halvtimme till rasten. Framförallt under dagar då det känns lite trögare.