What we normally thought, until we started doing this research, was if you just work harder right now you’ll be more successful. If you’re more successful then you’ll be happier. And we followed that formula, but research shows two things that are wrong with that. – Shawn Achor

Shawn Achor är för mig en av forskningens superhjältar. Det jag själv kände, det som kändes fel, det jag själv ändå kunde formulera hyfsat, det vill säga – “lyckan” ligger där framme någonstans, jobba hårdare, jobba hårdare och bli mer framgångsrik, blir du mer framgångsrik så blir du lyckligare. Alla runtomkring tycktes följa denna formel, och det är väl i mångt och mycket fortfarande så antar jag. Det kändes som sagt alltid fel. Har inga problem att med att jobba hårt eller att sträva efter framgång, det senare är definitivt något jag värderar högt. Sedan kan man ju såklart definiera framgång på olika sätt. Och så vill jag tillägga att jag hellre jobbar smart än hårt. Men jag kände alltid att det var fel eller väldigt tveksamt att blanda in lycka eller välmående i mixen. Två fel med denna formel, enligt Shawn.

The first is, if we follow that formula we never actually get to happiness. It’s the reason why happiness seems to be so elusive in our society, because every time we have a success we merely change the goal post of what success looks like. And if happiness is always on the opposite side of success then our brain is constantly changing that. What happens is we push happiness over the cognitive horizon, we’ll never actually get to it

 

Här kommer the really good stuff.

More importantly than that is that it turns out, based upon this research we’ve been doing for the past decade, is that your brain works in the opposite order. That your brain, when it is positive, actually outperforms your brain significantly than when your brain is negative, neutral, or stressed in terms of several categories, intelligence, energy, resiliency, how long you can work on a project for, how many possibilities you see, how many connections you have, your health, all that’s now what we’re calling the happiness advantage.

Bra grejer, eller vad tycker du? Läs gärna artikeln: Why a Happy Brain Performs Better

Låt oss gå vidare. Här har vi Shawn i sitt uppmärksammade Ted Talk. Rekommenderar starkt.

The Happiness Advantage: Linking Positive Brains to Performance

The Happiness Advantage var det ja. Eller Lyckofördelen, som vi skulle kunna kalla det för på svenska.

Här kommer Lyckofördelen nedkokad i en morgonrutin på ca 25 minuter. För effekter som stannar kvar på lång sikt, då är det enligt Shawn 21 morgnar i rad som gäller.

Om du skulle skippa någon morgon eller två, bara på det igen.

Och kanske vill du bara testa en vecka för att känna lite på det. Helt ok, såklart.

Att träna sin hjärna till större positivitet. Det är vad det hela går ut på.

Achor: Om du kan höja din positivitet i nuet, kommer din hjärna uppleva en så kallad “lyckofördel”. En positiv hjärna presterar mycket bättre än en negativ, neutral eller stressad. Energinivåer ökar, kreativitet ökar, intelligens ökar, produktivitet ökar.

1. Tacksamhet.

Vilka tre, nya saker är du tacksam över varje morgon? Skriv ner dessa. Varför? Du tränar din hjärna att skanna efter positiva saker. Det här är en aktivitet som kan förbättra din optimism avsevärt.

Tid: ca 2 minuter.

2. Skriv om en positiv upplevelse.

Skriv om en positiv upplevelse som inträffat under det senaste dygnet. Så detaljerat du kan. Det behöver inte vara något stort. Något som fick dig att må bra, stort eller litet. Poängen? Att detaljerat skriva ner är som att återuppleva upplevelsen, vilket tränar din hjärna att positivt beteende spelar roll.

Tid: ca 2 minuter.

3. Motion.

Morgonmotion tränar din hjärna att verkligen tro på att ditt beteende spelar roll och gör skillnad. Vilket du sedan kan och förhoppningsvis bär med dig till andra aktiviteter under dagen. Vilken typ av motion som helst går bra här. Promenad, burpees, yoga. Vadsomhelst.

Tid: ca 15 minuter.

4. Meditation.

Fokusera på din andning i ca två minuter. Du fokuserar på en sak. Du fokuserar på att vara här och nu, närvarande i ögonblicket. När tankarna börjar vandra, återgå bara till andningen. Fördelarna med meditation är väldokumenterade: Bättre koncentration, mindre stress. Och så vidare. Tycker personligen att två minuter är i underkant. Men är du nybörjare så, fine. Åtminstone 5 eller ännu hellre 10 minuter är det som gäller för mig.

Tid: ca 2 minuter.

5. Vänliga meddelande.

Och slutligen, den mest värdefulla aktiviteten av dem alla. Sprid värme. Skriv något positivt till en ny person varje morgon. Beröm, erbjud hjälp, säg tack. Och så vidare.

Dina sociala kontakter blir sannolikt starkare, vilket i sig betyder väldigt mycket för vårt välmående.

Tid: ca 2 minuter.

Allt som allt, ungeför 25 minuter är det som krävs. 21 morgnar i rad för att uppleva skillnader som enligt Shawn leder till varaktiga förändringar.

Har vi någon som vill testa? Om ja, så är jag väldigt intresserad av att höra hur det blev!

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+