Om mindset finns mycket att säga och jag skulle tro att det här bara är början på det här kapitlet.

Growth Mindset och Grit är hursomhelst två väldigt viktiga saker att förhålla sig till och, såklart, att träna på.

Growth Mindset. (C.Dweck, bok, hemsida, youtubeklipp längre ner)

Growth Mindset bygger nyfikenhet, motståndskraft och en lust att experimentera. Vad kan jag lära mig av det här? Vad kan jag göra annorlunda? Vad göra för att förbättra mig själv? För att förbättra andra? Detta är frågor som guidar dig i ett Growth Mindset.

I takt med att du utvecklar ett Growth Mindset, så kommer du upptäcka att förmågan att utveckla färdigheter, talang och till och med intelligens alla är formbara ting.

Det blir lättare att betrakta misstag som vi oftast borde – som tillfällen att lära. Som en naturlig del av processen. Några saker att tänka och träna på: Undvik inte misstag. Fly inte från misstag. Peppa dig själv på att vara nyfiken på vad som gick fel eller kan göras bättre.

Självklart för en del kanske. Jättebra om det är så. Men vi lever i en kultur där ett fixed mindset tillåts dominera alldeles för mycket.

I ett fixed mindset går du omkring med en idé om att den hand du har fått, den har du fått. Finns inget att göra åt det. Spela din hand så bra du kan. Du har så mycket intelligens, en viss talang, en viss personlighet. Ett fixed mindset kan lätt skapa mycket oro för om du räcker till. Det kan lätt bli många tankar och destruktiva känslor om att bevisa saker för sig själv och andra.

I ett fixed mindset blir det lätt att döma. ”Jag är en förlorare”, ”Jag är bättre än honom”, ”Jag kommer aldrig lyckas”. Jakt på perfektion blir lätt det normala. Saker och ting delas in i vinnare och förlorare.

I ett growth mindset är misstag en del av processen.

Vi har mer eller mindre av båda, med träning förändras balansen mellan de två.

Här vill vi såklart bygga upp och odla ett Growth Mindset.

För som sagt, ett Growth Mindset ett jättebra verktyg att ha med sig. Och kanske luta sig mot de gånger saker och ting inte går enligt förhoppningar. För det kommer självklart att hända.

Kulturen här, i Slow School, präglas starkt av Growth Mindset. Här är det exempelvis inte bara är helt ok att halka och göra misstag. Här uppmuntras vi även att berätta om dessa och vad vi lär oss. Samtidigt som du kan lära av andra.

För som jag ser det så är vi i ganska stort behov av fler miljöer och sammanhang där Growth Mindset står i centrum. 

Hoppas du tar dig tid att titta på videon med Carol Dweck nedan(pionjären inom området). Ingen förklarar det här bättre.

Och så finns det ju en bok också

Grit

Först – det går inte att prata om Grit(ihärdighet på svenska) utan att nämna Angela Duckworth, den ledande forskaren inom området. Det är också hennes studier som den här texten refererar till. Längst ner hittar du länk till hemsida, bok och Angelas Ted Talk.

Någon slösar bort sin stora talang. Någon med mindre talang får ut maximalt, och kommer mycket längre. Någon bestämmer sig för att uppnå ett mål, och går sedan bara och gör det, oavsett hur lång tid det tar. För alla som har utövat eller bara följer idrott är detta säkert bekant mönster. Lika bekant är mönstret i skolan eller i någon av de enormt många andra situationer där prestation står i fokus.

Varför lyckas vissa med att uppnå sina mål, medan andra misslyckas? När detta ska förklaras tycks det ofta bli ett ensidigt fokus på talang, intelligens, kreativitet. Sådant som vi kanske tror är medfött, eller inte kan göra så mycket åt. Vilket i sig är helt fel.

Men talang och intelligens spelar inte i närheten av så stor roll som många av oss kanske tror. Det finns studier som visar att intelligens ligger bakom ca 30% av en framgång.

Så vad är det då som har så stor betydelse? Grit, eller som vi kommer kalla det från och med nu: Mental tuffhet.

Forskningen är på väg att avslöja och ordentligt kartlägga att mental tuffhet (uthållighet, disciplin, hängivenhet, passion, att vara konskevent)spelar större roll än någonting annat när det handlar om att uppnå olika saker.

Det här är ju väldigt bra nyheter. För vi har ju själva mycket kontroll över hur vi utvecklar mental tuffhet.

Hängivenhet och uthållighet kan bli dina definierande drag. Du kan bli mer konsekvent. Du kan helt enkelt bli grym på att utveckla mental tuffhet.

Så vad gör någon mentalt tuff? I mångt och mycket – att vara konsekvent.

 

1. Definiera mental tuffhet utifrån olika mål.

Det kan exempelvis vara…

En månad utan att missa en enda träning. Meditera varje morgon i en vecka. Lär dig något nytt, en timme om dagen i en månad. En extra repetition under alla övningar i gymmet idag. Ta kontakt med intressanta personer, en gång i veckan under ett halvår. Gör något kreativt, i minst en halvtimme om dagen, under en hel vecka.

Oavsett vad det är, var tydlig med vad du är ute efter. Mental tuffhet måste kopplas till konkreta handlingar.

2. Bygg mental tuffhet genom fysiska vinster.

Hur många träningspass har du missat på grund av att ditt huvud, inte din kropp, sa åt dig att du var trött? Hur många gånger har du skippat den 10:e repetitionen, och istället nöjt dig med nio?

Det är nästan alltid psyket som ger upp, inte kroppen. Mental tuffhet är som en muskel. Den behöver tränas för att kunna utvecklas och växa.

Bestäm dig: Gör den tionde repetitionen. Skapa eller lär dig något när det lättaste är att bara konsumera. Ställ den där lite obekväma frågan när det lättaste är att bara tyst acceptera.

Bevisa för dig själv, på massor av olika sätt, att du har vad som krävs för att kämpa med dig själv och din resa mot mental tuffhet.

Handlingar är det centrala.

3. Mental tuffhet handlar om dina vanor, inte din motivation.

Motivation är flyktigt. Viljekraft kommer och går.

Mental tuffhet handlar inte om plötsliga injektioner av mod eller inspiration. Det handlar om att vara konsekvent. Om de dagliga vanorna som gör att du håller dig till ett schema.

Om att överkomma utmaningar och distraktioner. Om och om igen. Mentalt tuffa människor behöver inte vara mer modiga, talangfulla eller mer intelligenta. Bara mer konsekventa.

Du kan börja med att fokusera på små beteenden. Utveckla en rutin som får dig att komma igång, oavsett hur motiverad du känner dig. Håll dig till schemat och fokusera inte på ett visst slutresultat.

Fokusera istället på processen. När du halkar eller slarvar, hitta tillbaka så snabbt som möjligt.

För mer info:

https://angeladuckworth.com/

Bok:

Lite om det här med att bygga vanor.

Du vill bygga en ny vana, du känner att den kanske kan leda till någonting bra. Men du känner också visst motstånd, kanske att du fokuserar för mycket på slutresultatet. Kanske att du sätter ribban för högt. Därför kanske det också bli svårt att komma igång.

Istället för att fastna i det där – börja enkelt. Börja med små, små steg. Gör det så enkelt att du inte kan säga nej.

Var konsekvent, ha tålamod. Hur enkelt? Vill du utforska Mindfulness? Fokusera på din andning 5 minuter om dagen i en vecka. Yoga? Ett pass i veckan i en månad.

För upptagen? Säg nej till något minst en gång i veckan. Vill du stressa mindre på morgonen? Gå upp 15 minuter tidigare varje morgon i en vecka. Vill du att ditt nätverk ska växa? Kontakta minst en ny person i veckan. Lära dig något nytt som kanske skrämmer lite? Lär dig en kvart om dagen i en månad.

Och så vidare.

Ett tips: Välj en ny vana som du skulle vilja utveckla. Fråga dig själv – hur kan jag göra det så enkelt för mig själv att jag inte kan säga nej? Och här kan vi egentligen stanna.

Men låt oss utforska vidare. Hur kan vi lättare bygga positiva vanor som varar?

Growth Mindset och Grit är naturligtvis jätteviktiga här.

Men låt oss även ta upp en annan grej. Att koppla dina vanor och beteenden till din identitet. Ofta försöker vi uppnå resultat och prestationer utan att först förstå vilka vi måste vara. Och hur vi måste vara.

1. Bestäm vilken typ av person du måste vara.

2. Bevisa vem du är med små vinster.

Låt oss säga att jag vill gå ner i vikt.

Identitet jag vill förknippa mig med: En person som rör på sig varje dag. Liten seger: Gå 10 minuter innan frukost, gå 10 minuter på lunchen. Imorgon 15 minuter. Nästa dag 20 minuter. Och bygga på efterhand.

När du vill lära dig nya saker som kanske kommer kräva en hel del.

Identitet: Bli en person som är nyfiken och aldrig vill sluta lära sig.

Eget exempel, för några år sedan ville jag lära mig att webbutveckla för att kunna bygga egna projekt och produkter. Tänkte automatiskt på slutresultatet. Och målet blev gigantiskt. Tänkte sedan om. En halv sida här, en timme där. Den till synes lilla förändringen i inställning förändrade allt.

Vill du ge tillbaka mer till samhället?

Identitet: Bli en person som konsekvent hjälper andra.

Liten vinst: Stötta någons projekt idag. För samman två personer imorgon. Ställ upp som volontär en timme i helgen.

Vill du ha mer tid till dig själv?

Identitet: Bli en person som högt prioriterar din tid och ditt eget välmående.

Liten vinst: Gå upp 15 minuter tidigare än du måste. Fokusera på din andning 5 minuter varje dag i en vecka. Inga jobbmail efter kl 17 i en vecka.

Bli den typ av person som du behöver vara för att uppnå det du vill. Bygg vanan först, resultaten kan komma sen.