I det här inlägget pratar vi om det som mycket väl kan vara en av nycklarna till en schysstare prestationskultur. Vi pratar om det som är en av nycklarna till att jobba smartare. Vi pratar om det som kallas för jobbsprinter.

Jobbsprinter: Superfokuserat arbete under ganska korta till medellånga intervaller. Målet är att vara fullt engagerad och uppslukad i det du gör för stunden. Allt handlar om att få så mycket gjort som möjligt. Därför är målet också att helt eliminera distraktioner. Eller åtminstone minimera i största möjliga mån.

Lika viktigt – att ta pauser efter eller mellan dina sprinter. Och att under dessa fokusera på återhämtning och påfyllning av energi. Mer om detta kan du läsa i avsnitten som handlar om just raster.

Viktigt är att testa och experimentera sig fram. Vad kan hända med din produktivitet? Din energi? Variera gärna längd, både på sprinter och dina raster.

Hur jag själv resonerar: Under dagar när motivation och inspiration är på topp, då behöver jag inte fundera så mycket. Det bara flyter på. Men många dagar är inte så, då kan jag inte låta den nyckfulla motivationen styra. Då måste disciplinen kliva in och ta över. I dessa lägen funkar jobbsprinter väldigt bra för egen del.

Och är dessutom ett bra vapen mot prokrastinering. Jag blir inte bara riktigt produktiv under mina sprinter. Rasterna gör att jag tar hand om min energi, vilket gör att hela dagen blir mer balanserad och mer produktiv. Längden varierar, men vanligtvis mellan 50-75 min. Rasterna vanligtvis 10-20 minuter.

Som timer använder jag ClearFocus. Funkar kanon.

Lite bakgrund:

“52/17”.

Draugiem Group, ett amerikanskt företag, ville identifiera vilka anställda som var mest produktiva, och framförallt, om det gick att dra några slutsatser om varför det var så.

En grupp på 10% stack ut som den överlägset mest produktiva. Och de visade upp ett närmast identiskt mönster. Jobbsprinter och raster. Och det var inte bara det att raster togs regelbundet. Det handlade även om hur dessa spenderades. Fokus låg helt på avslappning och omladdning av batterier.

Man kom fram till ett idealt förhållande.

Först 52 minuters intensivt och fokuserat arbete. Sedan rast i 17 minuter.

Vilan.

Du är totalt frånkopplad från jobbet. Du låter dig inte sugas in i den digitala världen. Var flexibel med längden, hitta det som passar. Regelbundna pauser är det bästa sättet att hålla uppe koncentrationsförmågan. Läs gärna mer i avsnittet om raster.

Förresten, var det någon som frågade efter källan? Absolut, här har vi den: It’s DeskTime

Podomoro-Tekniken

Podomoro-tekniken är en annan metod som kan vara värd att nämna. Här är intervallerna betydligt kortare och passar i mina ögon perfekt när du antingen är 1) Riktigt trött men ändå måste jobba, 2) Har svårt att komma igång.

Det hela är väldigt enkelt: Välj en uppgift och jobba fokuserat med denna i 25 minuter. Sätt en timer. Jobba med uppgiften till klockan ringer. Ta en paus i 5 minuter. Efter totalt fyra intervaller enligt samma mönster(25/5) väntar en lite längre paus på 15 minuter.

 

Experimentera. Saker att tänka på. 

Om du vill testa, vilket jag verkligen tycker du ska! Att tänka lite så här är nog det bästa:

Anpassa efter egna preferenser och behov. Det vill säga – tillåt dig själv att vara flexibel med det tidsmässiga.

Testa dig fram, experimentera. Testa i en vecka? Lägg in intervaller där det passar.

Kanske köra en hel dag med intervaller?

Reflektera – märker du någon skillnad? Både vad gäller produktivitet, energi och humör?

Och vill du berätta om dina upplevelser, kommentera här eller välkommen in i Värmestugan!

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+