IMG_2500

”Jag tror att första steget är att börja lyssna på kroppen, nästa steg är att göra förändringar. Göra en åtgärd. Stanna upp. Skala ner. Bromsa. Bli mer medveten.”

Intervju med Rebecca Hedberg!

Rebecca är mindfulnessinstruktör och driver hälsa i nuet. Kolla gärna in det!

Syftet med den här intervjun är att inspirera och jag hoppas att du som läser blir lika inspirerad som jag blev!

 

Om vi tar det lite från början. Vad var det som gjorde att du fick upp ögonen för mindfulness? 

Jag hade länge hört från olika håll, såsom jag tror att de flesta hör, att ”mindfulness det är något som ska vara bra”, men fick inte riktigt något mer att ta på och jag visste inte heller vad jag skulle söka efter. För att vara helt ärlig så visste jag egentligen inte riktigt heller varför jag skulle söka efter det så jag lämnade det för tillfället.

Det var först när jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom som jag gick till biblioteket och lånade alla böcker jag kunde hitta om just utbrändhet och då kom jag i kontakt med Ola Schenströms bok ”Mindfulness i vardagen”. Med hjälp av den började jag öva på egen hand, läsa, göra några övningar samt lyssna lite på de övningarna som ingår i boken i cd-form. Tyvärr kände jag inte riktigt att jag fick ordning på det hela, jag fattade inte riktigt grejen, fick inte riktigt det sammanhang som jag nu vet att jag hade fått om jag exempelvis hade gått en kurs och haft en instruktör med mig som lotsade mig.

Parallellt med detta började jag meditera på egen hand med hjälp av olika appar och youtube-klipp. Jag lämnade det konceptet ”mindfulness” ett tag tills jag upptäckte att jag ville börja hjälpa andra att må bra genom meditation och lugn då jag märkte att detta hjälpte mig så oerhört mycket. Återigen hittade jag tillbaka till mindfulness som koncept – jag hade ju egentligen övat mig i mindfulness hela tiden men ville nu ha det i ett bättre sammanhang.

Jag valde att utbilda mig till mindfulnessinstruktör/coach och det var då jag upptäckte mindfulness effekter på allvar. För mig hjälpte det jättemycket att få ett sammanhang för att förstå och för att verkligen kunna ta till mig allt. Jag visste sen tidigare att mindfulness var något bra, men nu fick jag hjälp att förstå på egen hand samt kunna förmedla varför och hur det kunde vara bra.

 

Inledningsvis, hur var upplevelsen av mindfulness? Ungefär när kände du att…”wow, vilken grej!”

Alla personers erfarenheter när de närmar sig mindfulness = att bara vara och upptäcka allt som händer i din kropp och dina tankar, är olika utifrån var man befinner sig i livet just då. Vissa tycker det är jättejobbigt att sitta still och bara vara och blir jättestressade över det.

För mig var situationen helt annorlunda i och med att jag var helt under isen, en blöt fläck, jag sög åt mig möjligheter, hjälpmedel att må bättre. Så för mig var det inte jobbigt att sitta still och bara vara. Det var superskönt. Jag hittade hem, ett sätt att läka på riktigt, inifrån. Mina stunder med mindfulnessövningarna blev ett behov, en del av mitt liv, en medicin.

Det är svårt att säga ungefär när jag upplevde en wow-känsla för första gången då denna positiva effekt startar mer eller mindre från dag ett och sen ökar på successivt och då även ganska subtilt. Men jag kommer ihåg ett tillfälle då jag satt i ett rum med en massa ljud omkring mig (detta var ganska tidigt) och försökte landa och bara fokusera mig på mitt andetag och helt plötsligt inte stördes av allt ljud runtomkring mig. Tidigare hade ljud/sorl varit jättesvårt för mig att koppla bort.

En annan wow-känsla var när jag la märke till vad mindfulnessträningen hade påverkat min egen medvetenhet kring mina tankar och hur de påverkar mig. Det var coolt på riktigt. Denna medvetenheten har bara ökat.

En tredje wow-känsla var när jag uppmärksammade att det var en känsla som låg bakom spänningar i rygg och nacke. Tidigare hade jag bara trott att ”nu är det för mycket igen” eller nåt liknande. Men denna gången kunde jag härleda spänningarna till en känsla såsom frustration och ilska. När jag visste att det var en känsla som var bakom spänningarna kunde jag hantera den och få spänningarna att släppa istället för att bara gå runt och ha ont. Det var också häftigt.

  

Fanns det något som överraskade dig?

Vilka positiva effekter det faktiskt kan ge. Jag är övertygad om att mindfulness och meditation är en stor del av mitt återhämtande från min utmattningsjukskrivning. Om man jämför mitt beteende innan jag blev sjukskriven och efteråt när jag arbetat med mindfulness ett tag så är jag överraskad över det behovet jag faktiskt har att bara få vara still och vilken energi det i sig ger mig. Det hade jag aldrig trott innan, då sökte jag bara energipåfyllning utifrån från externa situationer. Jag är även överraskad av vilken skillnad det är att ha någon kunnig person som vägleder en istället för att bara försöka utforska det hela på egen hand. För mig var det en stor skillnad.

 

”Jag har lärt mig lyssna på mig själv och agera utifrån det.”

Det är ju fantastiskt bra! Vill du berätta om en eller flera upplevelser när du har haft nytta av just det?

Det är ett jättefint citat som kommer från en av mina deltagare på en av mina kurser. Men jag kan även själv relatera till det. Genom att vara stilla med dig själv, att lära dig att bara vara och ta in det som är inom dig och runtomkring dig, tankar och känslor så lär du dig även att lyssna på din inre röst. Du lär dig att lyssna på dig själv. Hur? Jo, genom att lära dig att tyda din kropps signaler och känna av dessa kan du även känna av din kropps signaler om du agerar på något sätt som går emot dina egna övertygelser. Genom att bli medveten om detta har du ett val och en möjlighet att agera annorlunda.

Inom mindfulness kan man även arbeta mycket med medkänsla med sig själv och andra och det är också en kurs jag håller där vi arbetar mycket med vår inre kritikerröst och hur den låter. Genom att bli medveten även om den rösten så kan du agera utifrån dig och inte utifrån vad du tror andra tycker att du ska göra. Ta beslut utifrån kärlek till dig själv och andra och inte utifrån rädsla om vad andra tycker och tänker.

 

 Att bli bättre på lyssna på sig själv är något som många brottas med, några råd längs vägen?

Lyfta sig själv och sin kärlek till sig själv. Jag har en kurs om just detta då vi steg för steg, vecka för vecka jobbar med kärleken till just sig själv på olika sätt. Det börjar med så enkla saker som att vara snäll mot sig själv och notera hur man agerar och tänker om sig själv i olika situationer. Inre kritikerrösten jag skrev om ovan är en del av detta. Med mindfulnessträning blir du även medveten om hur mycket du värderar och bedömer allt hela tiden, även dig själv, men med medvetenhet kring det så går det att jobba med – skapa förändringar. Detta går att utveckla vidare…..

 

 ”De positiva effekter som människor, som jag har hjälpt med mindfulness, har delat med sig av bekräftar också att jag är på rätt väg.”

 Jättefint! Blir väldigt nyfiken. Vill du berätta lite om de positiva effekterna? Först och främst vilka de vanligtvis är? 

De första effekterna som personer som påbörjar en kurs upplever är oftast att de känner ett ökat lugn, mer närvaro, ökad koncentrationsförmåga, mer glädje. De upplever även en minskad stressnivå och en känsla av att ha mer ”kontroll” på sitt liv. En ökad medvetenhet kring sina tankar och hur de påverkar dem i olika situationer.

 

Vet att saker är individuella men trots det…ungefär hur mycket mindfulness behövs, enligt din erfarenhet, för att börja odla de positiva effekterna?

De effekterna jag beskriver ovan börjar visa sig redan efter ett par veckor av daglig träning. Men allt är individuellt och inget man kan garantera någon. Alla startar på olika platser i livet. Har du exempelvis mediterat eller yogat regelbundet innan så blir ju de omedelbara effekterna mindre än en person som aldrig har suttit stilla tidigare. Jag vill även poängtera att de effekterna jag beskriver ovan är från när jag håller i kurser då vi träffas 2h per vecka och fördjupar oss inom olika områden, samt deltagarna får i uppgift att öva mindfulnessövningar 30 min per dag däremellan.

  

 

 

 På vilka olika sätt och situationer ”använder” du mindfulness under en dag eller vecka? 

Jag tänker inte att ”nu använder jag mig av mindfulness en stund” det fungerar inte på det sättet. Det blir du, mindfulness blir en del av dig. Det öppnar upp ditt medvetande och när du gör det går det inte att stänga medvetandet och gå tillbaka igen. Du blir medveten om det vackra omkring dig, om små saker, om att gräset är grönt, du blir medveten om hur dina tankar springer iväg och hur det påverkar dig i olika situationer, du blir medveten om hur du spänner dig i vissa situationer, du blir medveten om hur en känsla kan springa iväg med dina tankar och tvärtom. Du är mer närvarande i det du gör och blir medveten om när du inte är det. Du lyssnar mer medvetet och är även medveten om hur din kropp agerar medan du lyssnar.

Jag kan givetvis aktivt tänka att ”nu ska jag vara närvarande” eller nu ska jag fokusera på mitt andetag eller det jag gör just nu, för att öva mig. Självklart. Men det är övningen som ger färdighet. Övningarna man gör färgar av sig på vardagen det är ju det som är det fina i det hela. Vinsten.

 

Och vilka är enligt dig vanliga missuppfattningar som folk kan ha om fenomenet i stort?

Jag tror att många tycker att det är en fluga att ”nu ska vi vara lite mindfulla”. Kan också ha att göra med att i och med att alla känner sig så stressade i sin vardag så kommer detta in och gör dem ännu mer stressade, det är ytterligare en sak som de borde göra, likadant som att man borde träna fysiskt.

Tror även att en del tror att det bara handlar om att äta ett russin – (en övning man gärna har med på en kurs för att få fram hur du kan göra för att vara mer medveten och närvarande). Eller att man bara ska andas en stund. En del tror nog även att det handlar om att allt ska vara bra hela tiden att man ska försöka uppnå ett stadie av ”bliss” hela tiden. Det är tvärtom, det handlar om att vara medveten om verkligheten såsom den är både i ups and downs.

Intervju slut! Hoppas du blev lika inspirerad som jag! 

 

 

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+