Happy Friday GIF by Direct Assurance - Find & Share on GIPHY

 

Your mindset matters — now more than ever.

We are in the midst of a drug epidemic.

The drug? Negative news. The drug pushers? The media.

We pay 10x more attention to negative news than positive news. ” – Peter Diamandis

Håller fullständigt med ovanstående. Och skulle det inte vara ganska mycket trevligare om mer av den information som vi tar in är positiv och inspirerande? Och kanske viktigast av allt – vad kan vi själva göra för att påverka?

Informationsdieter kan vara en viktig pusselbit om vi tänker på den sista frågan. Vilket är precis vad vi ska fokusera på här. Men det handlar också om att i perioder konsumera mindre information. Och att vara nyfiken på hur det skulle kännas.

Hur börja? Några förslag:

 

 


Positiv-info-diet.

Vad? Att aktivt söka upp och samla på sig positiva nyheter, information som skapar optimism, värde osv.

Hur? Exempel: Du skapar en anslagstavla(Pinterest perfekt plattform för detta) som kontinuerligt fylls på med positiv och värdefull information. Återkom till den när du känner att du behöver.

Annat exempel: Sparar även(jag alltså) inspirerande inlägg på Instagram, bokmärker artiklar/blogginlägg osv. Simpla grejer som gör skillnad och definitivt bidrar till byggandet av optimism. Klipper även ut och samlar på positiva tidningsklipp. Det här kan lätt bli en värdefull ingrediens i en morgonrutin. Det vill säga – att börja dagen med att konsumera information som är positiv, upplyftande eller inspirerande.

Rekommenderar starkt!

Bra illustration:

”But what about these stories, which have also happened this year? The discovery of potential cures for Parkinson’s, AIDS and sepsis, the roll out of a cheap vaccine for cholera and dramatic declines in malaria death rates. Big wins for LGBT activists in Japan, Finland and Slovenia, victories for women’s rights in India and Iceland, global declines in executions, improvements for global malnourishment, decreases in prison rates in the US and the defeat of the far right in Holland. Drops in income inequality in China, increases in German employment (despite huge refugee intakes), and progress for animal welfare in Asia. Big conservation wins for tigers in China, elephants in Chad, bees in Europe, forests in Cameroon and oceans in Indonesia. And perhaps most importantly, the accelerating death of the fossil fuels industry and the incredible explosion of renewable energy around the world.

Hela artikelnhttp://bit.ly/2hyQiaL


 

Låginformationsdiet. 

Skapad avTim Ferris.

 

Utmaningen: En veckas låginformationsdiet.

Regler:

Musik är tillåtet hela tiden.

Böcker? Romaner är tillåtet, och uppmuntras starkt, varje dag.

TV? En timme per dygn, och då enbart för nöjes skull.

Inga nyheter – oavsett källa. Inga nyheter på TV, inga kvällstidningar. Ingenting.

Inget surfande under arbetstid, såvida det inte är absolut nödvändigt för att genomföra jobbrelaterade saker. Onödigt surfande är vår Public Enemy Nr.1 under veckan.

Ingen information alls? Njaaee. Ok, en daglig informationsfix på 5 minuter. Om du verkligen, verkligen måste. Inte tidigare än lunch. Försök dock undvika det här.

Varför?

Insikter. Frigöra tid. Perspektiv. Såna saker. Nyfikenhet.

Mycket av den här utmaningen handlar om att försöka behärska konsten att vara selektivt ignorant. Eller åtminstone uppleva hur det känns. Ignorans kan, som bekant, inte bara vara en välsignelse. Det kan även vara praktiskt.

Tanken? Att för mycket av den information som ofta konsumeras är:

1) Obefogat tidskonsumerande.

2) Negativ.

3) Oviktig i förhållande till dina mål.

4) Utanför din kontroll.

Ett av de viktiga budskapen här?

Världen går inte under om du klipper informationsflödet en stund. Den får inte ens hicka.

Laptop Goodbye GIF - Find & Share on GIPHY

 

Vanor att försöka utveckla på sikt:

Fråga dig själv: Kommer jag använda den här informationen till något viktigt och omedelbart?

Öva på att inte avsluta saker. Att börja med något innebär per automatik inte att det måste avslutas. Om du ser en dålig film, se inte färdigt. Om du är mätt efter halva portionen, sluta äta.

Mer är inte bättre, och att sluta med något är inte sällan det bästa alternativet. Utveckla vanan och avsluta inte saker som är icke-produktiva, tråkiga osv.

Ok, där har vi det.

Tankar, idéer, förslag?

Välkommen in i Värmestugan.

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+