En plats där skog möter hav. En plats där sluttningar och utmanande terräng möter lugn och fin sandstrand. En plats jag känner väldigt väl – Stenshuvud på Österlen. En alldeles utmärkt plats för ett av mina senare experiment – ”hur kan man maxa en naturupplevelse ur ett knopperspektiv?” Svaret är att det vet jag inte…men wow, det här blev ju fantastiskt bra alltså. Vandring i ungefär 90 minuter, olika så kallade hälsostopp längs vägen. Lekfullhet i stegen, stillhet i sinnet. Mycket skogsbad och mindfulness över det hela. Inget tänka på vad klockan är. Inget tänka på vad som händer sen eller på vad som hände innan. Mobilen får bara vara med och ta bilder. Jag vandrar i relativt långsamt tempo, oftast i tvåans eller treans växel och försöker upptäcka saker längs vägen.

Men det jag såg fram emot allra mest var de hälsostopp jag planerat in längs vägen.

canva-photo-editor

Stopp 1: Spontanyoga vid några klippor. Visste att jag ville yoga en stund, visste bara inte var. Tills den här fina platsen uppenbarade sig.

canva-photo-editor (1)

Stopp 2: Några minuters mindful walk så egentligen inget stopp ju. Någon kanske undrar, vadå mindful walk?

Stå still, känn efter hur det känns i kroppen just nu. Notera din hållning. Ta några djupa andetag. Rikta all din uppmärksamhet på det som är här och nu. Sen är det dags att börja gå lite, något långsammare än vanligt. Uppmärksamma dina fotisättningar och samspelet mellan häl och tå. Andas fullt och naturligt. Fäst blicken något framför dig. Avslappnad i kropp. När tankarna springer iväg, vilket alldeles säkert kommer att hända, no worries, återvänd bara vänligt men bestämt till här och nu.

canva-photo-editor (2)

Stopp 3: Satte mig ner på en stubbe en stund och fokuserade all uppmärksamhet på att lyssna på alla ljud runtomkring.

canva-photo-editor (3)

Stopp 4: Klättrar på och leker lite med ett träd. Allt för lekfullhetens skull. Inte planerat och inte just det här trädet på bilden. Lekfullhet(Playfulness) är något som jag verkligen uppskattar mer och mer.

sdr

Stopp 5: Uppe på Stenshuvuds topp med kaffe och tacksamhetsövning. Tänker på en 4-5 saker som jag är tacksam över just i stunden. Det jag kan säga personligen om tacksamhet sedan det blivit något som jag praktiserar någorlunda regelbundet.

Jag ser och upptäcker snabbare än innan det som är positivt.

Tacksamhet balanserar upp. Så när det negativa finns där – tankar, händelser – så finns numera även det positiva där på ett helt annat sätt. Det negativa tillåts inte dominera.

Jag känner en helt annan tacksamhet för massor av de saker som är så lätt att ta för givet.

Tänker inte alls på samma sätt längre kring det jag upplever att jag saknar.

canva-photo-editor (6)

Stopp 6: Tillbaka i skogen och dags för det stopp jag var mest nyfiken på, nämligen musikpaus med Vivaldi. Sätter mig ner och lyssnar fokuserat på ”vårdelen” av Four Seasons. Varför? Det är det musikstycke som enligt neuroforskare bäst stimulerar kreativitet. Spännande va?!

canva-photo-editor (5)

Stopp 7: Landar på stranden och här blir det först lite mindfulness som ganska snabbt övergår i en powernap. Gött ändå.

En jättefin upplevelse är till ända och det känns fantastiskt i både knopp och kropp!

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+