Digitala Pauser

Internet är på många sätt helt fantastiskt och kan öppna så många dörrar för lärande, kreativitet, gemenskap och glädje.

Här ska vi dock fokusera på lite andra sidor.

Vi, eller i alla fall väldigt många, har inte alltid den mest hälsosamma relationen till det digitala. Framförallt i de fall det distraherar oss så mycket att det påverkar jobb eller utbildning negativt. Eller när det börjar påverka våra relationer negativt. Eller på andra sätt påverkar vår hälsa negativt. Eller om du bara känner att det digitala äter för mycket tid.

Det här avsnittet är för dig som på ett eller annat sätt känner igen dig i det här. Och som vill göra något åt det. Med en strävan efter att hitta en sundare relation till det digitala, eller mobilen, som det antagligen handlar om för den stora majoriteten.

Digitala pauser, Digitala Detox, vad vi nu än väljer att kalla det, kan definitivt vara något som kan få oss att både utvärdera och förbättra vår relation till det digitala.

Låt oss utforska och se vad det kan ge.

Vi kan ju titta lite på ett intressant case:

what-really-happens-to-your-brain-and-body-during-a-digital-detox

Sammanfattning:

Neuroforskare observerade 35 personer som var totalt bortkopplade från det digitala, tillsammans, någonstans i den marockanska öknen. Detta är några av sakerna som hände.

Bättre hållning, bättre kontakt.

Efter tre dagars paus från det digitala märktes en klar skillnad i deltagarnas hållning. De började anpassa sig så att de nu i första hand tittade folk i ögonen, istället för att reflexmässigt stirra ner i skärmen. Vilket påverkade hållningen positivt. Deltagarna fick i allmänhet mer energi och en utstrålning som gjorde det lättare för andra att ta kontakt. Det blev lättare att föra avslappnade samtal och empati blev ett mer framträdande drag.

Google kan vara en samtalsdödare.

Samtalen förändrades utan mobilen. Inget Google när en fråga hängde i luften. Istället konversationer som fortsatte medan de sökte efter svar. Sånt som inte sällan resulterar i kreativa och roliga gissningslekar. Ni vet såna där tillfällen där nya internskämt lätt uppstår. Överlag, samtal som verkligen formar band.

Bättre minne.

Det blev lättare att komma ihåg obskyra detaljer om varandra. Sådana saker som kanske bara nämndes i förbifarten. Neuroforskare tror att detta har sin grund i att deltagare blir mer närvarande i sina samtal, med resultatet att deras hjärnor fick lättare att registrera ny information. Med alla distraktioner som kommer med teknologi tränas våra hjärnor att inte registrera sådant som inte verkar särskilt betydelsefullt. Fakta som kan vara väldigt viktig när man lär känna andra människor.

Bättre sömn.

Deltagarna berättade att de inte behövde sova lika länge under det digitala breaket, men att de ändå kände sig mer utvilade. Neuroforskare tror att detta beror på att ljuset från skärmarna trycker tillbaka melatonin i kroppen, vilket gör oss mer alerta när vi ska sova. Vilket i sin tur leder till sämre sömnkvalitet.

Nya perspektiv.

En av de allra mest betydande upptäckterna? Deltagarna tenderade att göra stora förändringar med sina liv när de varit offline ett tag. En del bestämde sig för att förändra stort i sin karriär eller i relationer, medan andra bestämde sig för att högre prioritera hälsa och fitness. Frånvaron av ständiga distraktioner skapade mycket utrymme. Det gjorde det i sin tur mycket lättare att rikta tankar mot viktigare områden i sina liv. Det fick dem även att tro att förändringar var möjliga att genomföra.

Denna också intressant : 30 reasons to do a digital detox

Några exempel

Digitala Pauser – Börja enkelt. Experimentera. 

Det enklaste är förmodligen när vi fokuserar på något annat. Något som du gillar att göra. Något som får dig att inte tänka på telefonen så mycket. En bok, ett samtal, en runda i skogen. Vad det nu än må vara.

Börja med en timmes paus från mobilen? Det kan ju vara en bra utgångspunkt om det är första gången.

Och att göra det när du motionerar, är ute eller på andra sätt håller dig sysselsatt. Vad göra istället? Gå in helt i det du gör för stunden. Eller bara låt tankarna vandra fritt. Reflektera.

När du är inne i ett flow, då kommer de digitala avbrotten naturligt.

Sen är det bara att bygga vidare på det här. Och se hur långt du kan och vill ta det.

Nästa steg.

Digitala pauser när det är betydligt svårare att hålla sig borta från skärmen.

När du inte vill att mobilen ska störa och kanske titta på en film, avsnitt eller match utan avbrott.

Ett tag, eller ganska länge känns det som, hade jag vissa problem med just det.

Det som hjälpte för att börja bygga bort den ovanan var inledningsvis framförallt två saker:

  1. Stänga av alla ljud från telefonen, framförallt notifieringar störde och distraherade för mycket.
  2. Lägga telefonen utom räckhåll. Eller ibland, i ett annat rum.

Det var inte alltid lätt, det kan jag inte påstå. Men så förstod jag vad det egentligen handlade om. Till stor del i alla fall. Det var FOMO. Fear of missing out. Jag fick för mig att jag skulle missa viktiga saker, eller att jag var tvungen att svara på vissa saker nästan direkt. Men jag kom ganska snabbt till insikt om att inget av det där stämde överhuvudtaget. Och då blev det mycket lättare att hantera.

Att sätta tidsgränser kan också fungera bra. En halvtimme där, en timme där. Och sakta men säkert minimera, eller helt eliminera,  det digitala i sammanhang där du helt enkelt inte vill att det ska vara närvarande.

Digital Detox:  Hela dagar, hela helger, hela veckor. Ibland längre än så.

Syftet? Att ge sig själv chansen att  ta ett steg tillbaka. Kartlägga, utvärdera, reflektera. Vad har jag för relation till det digitala idag? Vad kan jag dra ner på? Hur vill jag att den ska se ut framöver?

När du återvänder till din digitala värld är du förhoppningsvis mer produktiv och har förmodligen lite andra perspektiv. Chansen att du återvänder med riktigt bra idéer är sannolikt större. Den digitala pausen kan varan en chans att sakta ner och finna större harmoni med oss själva och vår omgivning. Tankar och samtal kan lättare flyta på och avslutas. Det blir även ett tillfälle för hjärnan att göra vad den kanske gillar allra mest: Att skapa och fantisera.

Motivationen. Påminn dig själv om varför du vill göra det. Är det för att experimentera, för att se hur det känns? För att ladda om batterierna? Behöver du mer tid för reflektion? Tid för att vara kreativ och fokuserad? För att tillbringa kvalitetstid med personer som betyder mycket?

Planera.  Kan ju vara bra att berätta för de som måste veta, att du kopplar ur ett tag. Men om de ändå måste nå dig så kan de göra det, om det skulle vara något jätteviktigt. Planera in lite roliga aktiviteter. Laga något gott för vänner eller familj, ge dig ut i naturen, läs, plocka upp en hobby du inte haft tid med på länge. Utforska en plats. Och så vidare.

Skulle du halka, och inte orka stå emot. Det är helt ok, hoppa upp på hästen igen bara. Avbryt inte din detox av den anledningen. Här kan det vara bra att ge dig själv tillåtelse att kolla mobilen under en kortare period. Särskilt om det är första gången.

Lite i samma anda som tidigare – kanske göra en lista och sedan planera in sånt som du gillar att göra men inte gör tillräckligt mycket eller ofta. Ok, där har vi det!

Digital Detox Retreats:

Digital Detox – Summer Camp for Adults

Detox Retreats 

It´s time to log off

Detox Holidays

 

Någon som har erfarenhet av den här typen av retreats?

Tre exempel på utmaningar. Gör vilken du vill, i vilken ordning du vill.

1.En vecka – stäng av alla notifieringar. 

2.En vecka – fem utmaningar. 

Måndag,  “I din ficka”

Idag – ingen telefon uppe när du går omkring. Inte heller om du pendlar. Titta upp – studera din omgivning. Om du pendlar: Läs en bok? Eller bara låta tankarna vandra fritt? Mindfulness?

Tisdag, “Nej till foton, ja till att observera”

Inga bilder idag, inget Instagram. Se världen som den är, med dina egna ögon. Sätt dig ner och observera folk. Fundera på vilka antaganden som kommer upp. Om vad folk gör, vilka personligheter du tror att de har, livsstil. Ska vi säga i 30 minuter?

Onsdag, “Låt inte mobilen distrahera”

En sak åt gången. Tittar du på tv? Läser en bok? Ser du en match? Leker du med dina barn? Vad det än är – håll dig borta från mobilen.

Helgen, ”Skärmfritt umgänge”

Skärmfritt umgänge. Det här är något att sträva efter hela veckan men under helgen fokuserar vi bara lite extra mycket på det. När du umgås eller på annat sätt interagerar med andra – ingen mobil. Inte ens under de tysta stunderna. Inte ens om andra tar upp sina mobiler.

Och så en Digital Detox på det. Målet? I minst 12 timmar.

 

3. Digital Detox – 7 dagar

Ok. Den här är helt klart något tuffare.

Syftet är att medvetandegöra. Kanske får du upp ögonen för ett och annat. Kanske upptäcker du saker du kan göra istället. Kanske är det här starten på nya vanor. Eller så blir det något du gör lite då och då.

Vissa regler att förhålla sig till under den här veckan.

  Kolla bara sociala medier på laptop eller stationär dator.

  Stäng av alla notifieringar på din telefon .

 Telefonen i fickan när du interagerar med folk.

 Och slutligen, ingen telefon på toaletten.

Utmanande? Helt klart. Men det är också poängen med det här experimentet. Men, det stannar inte där…

Dag 1. Låt telefonen ligga i ett annat rum under natten. Använd alarmklocka eller höj volymen på telefonen
för väckning. Fortsätt så här hela veckan.

Dag 2. Låt telefonen ligga på en speciell plats i hemmet, helst i ett annat rum än de du spenderar mest tid i. När du behöver kolla telefonen går du helt enkelt dit men låter den ligga kvar när du är färdig.

Dag 3. Idag tar du bort jobb-email från din telefon. Meddela dina planer för de som behöver veta.

Dag 4. Middag, lunch, träning på gym eller liknande. Men du gör det utan att ta med dig telefonen.

Dag 5. Idag har du telefonen i flygplansläge och du ändrar bara på detta läge när du verkligen behöver.

Dag 6 och 7. Din fullständiga digitala detox där telefonen är avstängd mellan fredag kl 19 till 8 på måndag morgon.

Artiklar.

Om du vill fördjupa dig lite mer.

Lose the phone reclaim your life

How your iphone is ruining your sleep

turning-off-technology-mental-wellbeing

facebook-stole-my-creativity

digital-detox-at-liberty-university

Bra resurs:

”Digital doesn’t need to be toxic. But in our business and personal lives too often it is. We believe that digital is about people, not technology; and we are on a mission to help you and the business you work in be happier, healthier, more productive and more strategic in an increasingly digital world.”

http://www.digitaldetoxing.com