Digital minimalism:  Att reflektera över och kartlägga digitala beteenden, digital konsumtion.

Vilka appar använder du? Vilka verktyg? Vilka sidor besöker du? Kanske till och med hur mycket tid du spenderar?(Rescue Time  bra verktyg om du vill få fram statistik). Identifiera vad som skapar värde. Och vad som inte gör det alls eller tillräckligt mycket.

Nästa steg: Städa, skala ner och ta bort. Dels sådant som du knappt använder längre, som kanske bara tar plats. Dels reflektera över om du ska ta bort sådant som du kanske använder mycket – men som skapar för lite värde. Om inte ta bort helt, kanske minska din konsumtion?  Och kanske bara helt enkelt fokusera mer på det som får dig att må bra. På det som skapar positiv energi.

Själv har jag skalat bort mycket onödigt och negativt  vad gäller Twitter och Facebook. Följer inte med alls lika mycket i nyhetsflödet längre. Vissa dagar skippar jag det helt. Fokuserar främst på kanaler där det är lätt att hitta inspiration och positiv energi.

Vad mer? Det kan vara att du gör en lista på saker som du värderar högt, tex relationer, ditt eget välmående. Sen jämför du hur din digitala konsumtion stöttar, eller inte stöttar, dessa värderingar.

 

 

Experimentera: Städa, skala bort, frigör utrymme för sådant som skapar värde och positiv energi. Minska digitalt skräp (se artikeln längre ner). Fler förslag?

Inspiration/Fördjupning

Is digital minimalism the new digital detox?”

https://www.fastcompany.com/3068512/is-digital-minimalism-the-new-digital-detox

On Digital Minimalism

 

25 Areas of Digital Clutter to Minimize

 

A Minimalist’s Guide to Using Twitter Simply, Productively, and Funly

 

“But the internet is also an extremely powerful tool for good, especially for the mind. Though I can often get sucked in, it can also act as a lifeline in times of severe distress, providing comfort, distraction and sometimes even emergency support.”

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/aug/05/digital-detox-using-internet-mindfully

Responses

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

+